16 t/m 18 september 2011


Door vakanties en een verhuizing was ik al maanden niet meer op de Ring geweest. Met een weekend met ruime openingstijden in het vooruitzicht werd het dus toch weer eens tijd om richting de Ring af te reizen. Aangezien de 205 probleemloos loopt, heb ik in de tussentijd slechts kleine aanpassingen aan de wagen verricht. De zonneband had ik er voor het vorige bezoek al opgeplakt, maar de zwarte kooibescherming was nieuw voor dit weekend. De grijze bescherming vond ik met name in het vooraanzicht van de auto erg lelijk. Tevens was de bescherming al aardig versleten dus op zoek gegaan naar betere bescherming. Voorzien van zwarte tape ziet het er een stuk netter uit. Tenslotte heb ik de gaskabel nog vervangen omdat die wat begon te rafelen.

In de X5 past aardig wat bagage, maar het los van de kar vervoeren van het reservewiel van de kar is niet erg praktisch. Zodoende heb ik een reservewielsteun aan de aanhanger gemaakt en daar het wiel aan gemonteerd.

Vrijdag:

De baan zou pas om 14.00u open gaan dus rond 10.00u op mijn gemak vanuit Helmond Ringwaarts gereden. Het tentje opgezet op Viktoria Station en vervolgens na een kop koffie richting de Ring. Normaliter is een vrijdag lekker rustig, maar onderstaande foto genomen rond 14.00u zegt al genoeg. Zelfs op dat tijdstip stond er al een rij bij Breidscheid om de baan op te gaan.

Rond 14.30u ging de baan open en voor sommigen was het weekend Ring al na 7 minuten voorbij. Om 14.37u kwam een Porsche 911 de baan af met de linker zijkant compleet in elkaar......Nadat ik een hamburger op had was het tijd voor een eerste rustig rondje. Sommige mensen zie ik wel eens vol gas met een koude motor Kesselchen opstampen, maar ik vrees dat mijn medio jaren 80 blokje dat niet zo heel fijn vindt dus ik kachel eerst altijd een rustig rondje om alles op temperatuur te brengen. Naast de baan was het relatief rustig, maar op de baan was het wel druk. Het tweede rondje heb ik het tempo opgevoerd en in één van de bochten zag ik een groot rubber onder mijn pedalen tevoorschijn komen. Blijkbaar was ik vergeten dat rubber te monteren bij het vervangen van de gaskabel. Kan op zich geen kwaad, maar netjes is anders dus heb ik het rubber alsnog even gemonteerd. Tevens vond ik het gaspedaal niet ver genoeg omhoog komen dus ook dat heb ik nog even bijgesteld.

Na de volgende halve ronde was het alweer over de pret. Een lange rij met auto's stond opgesteld omdat een baansluiting noodzakelijk was.

Gelukkig duurde de baansluiting niet lang. Direct na de opening weer in de auto gestapt en drie rondes na elkaar gereden. Ook in deze rondes was het erg druk op de baan. Aan het einde van ronde drie begon het wat lichtjes te druppelen dus dan weet je het wel --> ongevallen in overvloed. De standaard plekken bij regen zoals ingang Hatzenbach en Bergwerk waren weer "goed gevuld" met auto's die in de vangrail stonden. Nat is niet mijn ding dus heb ik het even voor gezien gehouden. Ondertussen was ik mijn Ringsticker voor de X5 weer tegengekomen in het dashboardkastje van de 205 dus die heb ik maar eens opgeplakt.

Rond 18.00u begon het echter weer op te drogen en heb ik in één keer doorgereden totdat de baan om 19.10u dicht ging. Een opdrogende baan is altijd wat tricky, maar het is wel gaaf om te zien hoe snel dat drogen toch kan gaan als je ronde op ronde rijdt. De laatste 3 rondes van de dag was de baan zo goed als droog waardoor ik ook weer lekker in mijn ritme kwam. Uiteindelijk toch een prima dag gehad met 10 probleemloze rondes. De grote hoeveelheid ongelukken (heb er een stuk of 20 geteld in die paar uur) baarde mij wel zorgen voor de rest van het weekend. Op de camping nog gezellig wat biertjes gedronken met onder andere Marcel en Paul. Yorick en Richard kwamen in het donker ook nog de camping oprijden, maar ondanks de duisternis stond hun tent vrij snel.

Zaterdag:

We hebben tot ruim na 9.00u uitgeslapen omdat de baan toch pas om 13.00u open zou gaan. Inmiddels hadden we een aardig clubje bij elkaar op de camping.

Het ontbijt smaakte weer prima dus met een goed gevulde maag konden we richting de Ring. Onderweg nog wat boodschappen gedaan voor Marloes aangezien ik toch tijd genoeg had. Net iets na enen mijn eerste ronde van de dag gereden, maar ook nu was het na 1,5 ronde alweer gedaan met de pret. Omdat ik boven van de baan af moest, ben ik daar maar weer eens een rond gaan kijken. Een mooi gepoetste Ford GT, een M3 GTS, één van de vele 997 GT3-RS-en en een rijdende rolkooi  waren er te vinden.

Zodra de baan dicht gaat, is het tegenwoordig ook geoorloofd om voor het mobiele poortje te wachten. Meestal staan er op het asfalt daarvoor wat auto's schuin geparkeerd, maar de drukte was zo groot dat er nu een enorme rij op de grasstrook naast het asfalt bij werd gezet.

Gelukkig duurde de baansluiting niet al te lang en konden we daarna weer wat rondjes rijden. Een GT3-RS, M3 e.d. zijn in mijn ogen niet meer apart bij de Ring. Een Kadett of een KTM X-Bow zie je bijvoorbeeld veel minder. De Kadett ging met achter tempo over de baan, maar gezien onderstaande foto vraag ik me af of hij het einde van het weekend gehaald heeft. Michel wist mij in Hocheichen nog mooi op de foto te zetten.

Met die drukte kunnen ongelukken natuurlijk niet uitblijven. Een BMW was in Eschbach dermate hard met de neus de vangrail ingedoken dat een ambulance noodzakelijk was om de beide personen te controleren. Rijdend naar Schwedenkreuz zag ik een enorm stofwolk en de baan bezaaid met onderdelen van een Mitsubishi Evo die de vangrail had geraakt. Iedere ronde was het weer de vraag waar nu weer eentje stond.

Gelukkig nam het aantal ongevallen af naarmate de dag vorderde waardoor ik rond 17u vijf heerlijke na elkaar heb gereden. Zo wordt je qua jaarkaart nooit gecontroleerd en zo ben je een paar keer in korte tijd aan de beurt. Vandaag was het bij mij in drie rondes tijd twee keer raak. Getuige de ruim een meter naar achter verbogen vangrail net voor Hohe Acht was een andere Evo hard in de vangrail gedoken. Een baansluiting was het gevolg en dat was voor mij het moment om er voor die dag mee te stoppen. Aviano had weer prima eten voor ons en de biertjes op de camping smaakten ook prima. Het weer was vandaag helemaal perfect: ik heb de hele dag in mijn T-shirt gelopen, maar wist al dat dit wel eens de laatste mooie dag zou kunnen zijn.

Zondag:

Vanuit het thuisfront had ik al vernomen dat het in de nacht zou gaan regenen....  Die voorspelling kwam uit en rond 2.00u viel het met bakken uit de lucht. Ik had met mijn kleine tentje nog niet zo'n harde regen gehad, maar gelukkig bleek hij waterdicht. Het nachtelijk opzetten van de tent van Yorick was blijkbaar toch niet helemaal 100% gegaan, want via het ietwat uitstekende grondzeil was de tentbodem binnenin aardig nat geworden. De hoeveelheid water op de stoel laat wel zien dat er "wat" regen gevallen was.

In tegenstelling tot gisteren was de temperatuur ook fors omlaag gekelderd. De tijd van korte mouwen was wel voorbij vandaag.

De baan zou toch zeiknat zijn en da's niet echt ideaal met semi-slicks dus heb ik heeeeel rustig aan gedaan op de camping en eerst nog wat zitten lezen alvorens ik richting de Ring ben gereden. De baan was nog steeds na toen ik er rond 11.00u kwam, maar hij was al wel drogende. Ik heb toch maar wat rustige rondes gedaan op de opdrogende baan. Het was echter zeer verraderlijk weer. Normaal gesproken heb je wel eens dat het boven nat is en beneden droog, maar door de buien die over de baan gingen was het iedere keer weer anders. De ene ronde was het op Schwedenkreuz droog, maar de ronde daarna was het zeiknat. Voorzichtigheid was dus geboden.

 

Ook nu was een standaard plek als ingang Hatzenbach "favoriet" om de stevigheid van je auto eens te testen. Helaas overkwam het ook één van de Nederlandse 106-rijders, maar gelukkig was de schade dermate beperkt dat hij zijn weg wel kon vervolgen. Even later kon dat niet gezegd worden van een 306 die compleet in elkaar zat op dezelfde lokatie. Er liep een smal koelvloeistofspoor over de baan en ook nu werd weer duidelijk hoe spekglad dat spul is. Het spoortje werd uitgereden over de eerste paar meters en de M3 voor mij kwispelde hevig met zijn achterkant toen hij op het gas ging. Ondanks dat ik behoedzaam gas gaf, vonden mijn voorbanden het ook nodig om door te spinnen.

Ik vond het wel even genoeg geweest met deze gevaarlijke weersomstandigheden en ben toen maar eens gaan zoeken naar een voor mij onbekende fotolokatie: buitenzijde Hocheichen. Michel had me al verteld hoe je er naartoe kon lopen dus het was vrij makkelijk te vinden. Ik heb maar een simpel cameraatje, maar ik vond het wel aardig om daar eens wat foto's te nemen.

Ook dit weekend waren er weer een paar mensen die de regels op de Ring niet kennen of die er gewoon lak aan hebben en rechts inhalen.

Gezien de weersvoorspelling voor maandag (zondagnacht weer regen) had ik me voorgenomen om toch op zondag naar huis te gaan. De baan zou op maandag tot 13.00u open zijn en voordat die eens opgedroogd is, is het immers al snel 11.00u. Het was dus tijd om de tank maar eens leeg te rijden. Ondanks dat er her en der wat buien hingen, viel er gelukkig geen water uit. Op de baan was het inmiddels ook rustig dus het was weer genieten met de hoofdletter G. De laatste vijf rondes van het weekend waren dan ook de lekkerste vijf van het hele weekend. Toen ik de racer op de kar zette begon het alweer te regenen dus ik had e.e.a. aardig getimed. In één van mijn laatste rondes wist Marius Graf mij nog prachtig vast te leggen op de foto.

De inmiddels ogedroogde tent ingepakt op de camping en vervolgens op naar Nederland. Oosterhout is toch wel een stukje verder dan Helmond, maar toch stond de combinatie binnen 2u en 40 minuten weer thuis voor de deur.

Al met al kijk ik terug op een prima weekend met soms een buitje, gezellige mensen op de camping en 30 probleemloze rondes in de 205.