26 mei 2011


De Nordschleife van de Nürburgring is een prachtig circuit. Op nummer twee staat voor mij Spa-Francorchamps in België. Vorig jaar hadden Marco, Marcel en ondergetekende het er al over gehad om hier een keer te gaan rijden. In 2006 had ik er met mijn rode 205-racer al eens gereden en dat smaakte naar meer. Uiteindelijk ingeschreven via het Driving-fun-forum voor de middagsessie op 26 mei. Helaas moest Marco op het laatste moment afhaken in verband met verplichtingen op zijn werk.

De weersvoorspelling was zeer twijfelachtig, maar gelukkig viel het enorm mee: gedurende de hele dag heb ik met korte mouwen gelopen en is er geen spatje regen gevallen. Toevalligerwijs zat Marcel komende vanuit Markelo in de buurt van Maastricht vlakbij mij in de buurt. 1e tanktstation na Maastricht afgesproken om daarna samen richting Spa te rijden. Voor Maastricht stond uiteraard de standaard file van een kilometer of drie.

Het klimt zo nu en dan fors maar 500 Nm aan koppel doet veel goeds waardoor we toch mooi snelheid konden houden op de steile hellingen. Dit in tegenstelling tot Nederlanders met caravan die vrijwel stil stonden. Eenmaal aangekomen in Spa werd ons verteld dat het bovenste deel van de paddock vol was. Wij hebben onze wagens vervolgens maar direct bij de ingang geparkeerd. Met Joost (Clio) en zijn kameraden was het rustig maar toch gezellig op dat deel van het binnenterrein. Op het Ringforum worden we wel een trailer-queens genoemd omdat we beiden met een trailer achter de wagen naar de Ring gaan. Verschil in lengte is er wel degelijk tussen beide aanhangers.

Even later werd duidelijk waarom de paddock zo vol was: men was bezig om de spullen op te bouwen voor de Spa Classic die dit weekend wordt gehouden. De trailers met onbetaalbare klassiekers bleven af en aan rijden. Onvoorstelbaar voor hoeveel miljoenen er voorbij kwam rijden. Onderstaande Ferrari stond bij ons in de buurt op het binnenterrein. Blijkbaar horen wat M-uitvoeringen van BMW er ook bij gezien de trailer die aan kwam rijden.

Nadat we de polsbandjes en de startnummers in ontvangst hadden genomen was het al bijna 13.00u. Startnummers op de auto geplakt om daarna drie rustige verkennende rondjes te rijden. Voor Marcel was het de eerste keer op Spa dus hij kon mij mooi volgen om zodoende de baan een beetje te leren kennen. Na deze drie rondes de paddock weer opgereden om alles nog even te controleren op mogelijke lekkages e.d, maar alles was gelukkig in orde.

Tijd om weer de baan op te gaan want er hingen her en der toch wel wat donkere wolken. Het deelnemersveld was met bijvoorbeeld een Fiat Punto en een GT3-cupwagen heerlijk divers. Hieronder een paar foto's van wagens die er reden.

Op het moment dat je denkt na Eau Rouge aardig de vaart erin te hebben word je met een snelheid x1,5 gepasseerd door bovenstaande Porsche. Onvoorstelbaar hoe hard die GT3's je dan voorbij komen brullen met een heerlijk geluid. Ik reed vandaag voor het eerst op semi-slicks van Kuhmo en dat beviel uitermate goed. Doordat velen sneller gaan moet je echter nog wel eens van de lijn af waardoor je zeer veel rotzooi oppikt wat de balans van de band niet echt ten goede kwam. Na een paar rondjes Ring zal het hopelijk wel weer verdwijnen. Ook de neus van Marcel's Civic pikte wel eens wat rubber op....

Een dag voor de trip naar Spa had Rens nog even snel een raamband op mijn 205 geplakt. De zon speelde me soms nogal wat parten bij gebrek aan zonnekleppen en dan is zo'n band een ideale oplossing. In het begin is het even wennen, maar na verloop van tijd ga je het steeds meer waarderen.

Pouhon bleek voor diverse mensen toch een wat lastige bocht gezien de wagens die daar voor mij in de rondte gingen: 993 turbo, 206 en een 205. Gelukkig bleeft het bij allen bij een spin zonder aanraking van de vangrail. Da's ook direct het voordeel van een dergelijk modern circuit: bij de meeste bochten is er veel uitloopruimte aanwezig waardoor je niet direct in de vangrail zit. Na nog een sessie van 7 rondes hebben we een pauze ingelast om een hapje te eten. In de pitsstraat nog even met mede Peugeot-rijders Lars en Marcel staan praten. Door wederom dreigende donkere wolken besloten we toch maar weer snel wat rondes te gaan rijden. Ook Marcel ging de baan weer op met zijn Civic. Ondertussen kwam de paddock steeds voller te staan met waardevolle klassiekers.

Het ging op de baan steeds lekkerder ook al behoorde ik met mijn 205-je tot de langzamere rijders in het veld. Ik wilde de splinternieuwe Kuhmo's niet direct aan gort rijden dus ik deed het ook bewust wat rustig aan. De bandjes moeten ook op de Ring nog even mee als het aan mij ligt. De meeste indruk op mij maakten de Radicals. De bochtsnelheid van die wagens is echt onvoorstelbaar hoog. Met name als ze je in de bochtencombinaties na Pouhon voorbij komen lijkt zich een film af te spelen op dubbele snelheid. Erg gaaf om ze door die bochtencombinaties te zien schieten.

Langzaam maar zeker liep de dag al op zijn einde en zag je mensen vertrekken. Onderstaande Range Rover met daarachter de GT3-RS kwam ons op de snelweg met ca 130 km/u bergop voorbij schieten. Een mooie combinatie, maar de wijze waarop de GT3-RS op de armoedige aanhanger ging was wel bedroevend: met afbrekende houten planken en middels een handlier ging de GT3 op de wagen. Wat dat betreft hebben wij het met onze aanhangers dan toch iets beter voor elkaar.

 

Helaas ging net voor 18u de rode lamp aan wat een teken was dat de dag erop zat. 250 Euro voor 5 uur rijden duur? Sommige Ringers zeggen van wel, maar als je op de Ring 10 rondjes gaat rijden ben je vrijwel hetzelfde geld kwijt in 1,5u dus op zich valt die prijs dan wel mee. Wij hebben in ieder geval een prachtig middagje op Spa gereden wat zeker voor herhaling vatbaar is. Met uitzondering van een aanlopend wiel in de plastic wielkuip bij Joost verliep alles probleemloos. De Mac in Maastricht was voor ons de eetlokatie. Prima, maar tips voor andere eetlokaties in de buurt van Spa zijn uiteraard van harte welkom voor een volgend bezoek.