5 november 2010


Wellicht de rustigste dag sinds vele jaren op een dag dat de baan de hele dag open is en ook nog eens droog is............Afgelopen zondag was ik al op de Ring geweest omdat ik bang was dat het vandaag niet zou lukken in verband met drukte op het werk. Gelukkig heb ik aan dat laatste een mouw kunnen passen en kon zodoende vanochtend toch weer Ringwaarts voor een (waarschijnlijk) rustig dagje Ring. De voorspelling was dat het droog zou blijven dus het moest wel een goede dag worden. Onderweg kwam de blauwe lucht me al tegemoet, maar dat was ook wel de enige blauwe lucht die ik vandaag zou zien. Net iets na negen uur was ik Breidscheid en aan het geluid te horen was de baan al open. Tien minuutjes later kwam Marcel ook aanrijden met de Accord van zijn ouders met daarachter zijn ambulance inclusief Civic.

Aangezien zijn rit 3,5u duurt hebben we eerst maar eens een bak koffie bij Rainer gedronken. Om 10.00u waren wij de eerste klanten! Hoe vaak maak je dat mee op een dag dat de Ring de hele dag open is en ook nog eens droog is? Ik heb het voor zover ik me kan herinneren nog nooit meegemaakt. Na de koffie maar eens rustig aan een opwarmronde begonnen. Ook boven bij start-finish was het erg rustig. Zou het de hele dag zo blijven?

In de tweede ronde van die dag werd ik net voor de Steilstreckecurve door een hevig gebarende marshall gewaarschuwd. Even verderop stonden een auto of vijf op de baan. De doorgang werd versperd door een RSR-huur-Clio die vlam had gevat. De Clio had verder geen schade dus er was geen sprake van een ongeluk. Met twee grote brandblussers werd getracht het vuur te doven, maar er was geen redden meer aan. De blussers zorgden wel voor een hele grote witte rookwolk.

De baan was inmiddels gesloten en nu was pas te zien hoe weinig auto's er op de baan reden: er stonden uiteindelijk slechts een auto of 15 achter de brandende Clio. Nadat de omgeving van de nog steeds brandende Clio was afgezet werden we langs het voertuig gestuurd. Dat was zeker niet zonder gevaar want zo nu en dan volgde een ontploffing waarbij de onderdelen in de rondte vlogen.

Gelukkig stonden de inzittenden naast de auto dus persoonlijk letsel heeft zich niet voorgedaan. Helaas heeft een dergelijk incident ook een lange baansluiting tot gevolg. Het uitgebrande wrak moet verwijderd worden en de baan moet goed schoongemaakt worden. De schoonmaakmachine is zelfs twee keer de baan op gegaan om de lokatie helemaal goed schoon te maken. Ondertussen hebben wij bij Rainer wat gedronken en met de beste man wat verhalen uitgewisseld. Het blijft vermakelijk om de verhalen te horen uit het verleden waarbij hij dagelijks voor zijn werk met de fiets naar start-finish moest rijden vanuit Breidscheid! Ondertussen wilde hij natuurlijk wel de foto's zien van de brandende Clio, de oude ramptoerist.

Aangezien de baan om 12.30u nog niet open was, zijn we toen maar gaan lunchen. In de tussentijd kwamen er alleen wat op leeftijd zijnde mensen een bak koffie drinken bij Rainer. Qua Ringvolk was er verder niemand te bekennen. Veelal gaan we voor de currywurst met friet bij Hannes, maar hetzelfde recept bij Rainer is minstens zo lekker. 

De hele dag ochtend waren wij de enige twee auto's bij Breidscheid zoals op onderstaande foto te zien is. Uiteraard hoort daar ook een bewijs bij dat de baan echt de hele dag open was anders zou je het bijna niet geloven.

Eindelijk was het even na 13u zover en ging de baan weer open. Drie lekkere rondes gereden, maar de vele drank begon zijn tol te eisen dus een snelle sanitaire stop gemaakt om daarna nog eens drie rondes te rijden. De lucht was grijs en grauw, maar gelukkig viel er geen regen uit. Heel af en toe miezerde het een beetje bij het F1-circuit, maar dat mocht geen naam hebben. Tijdens de sanitaire stop nogmaals de rust bij Breidscheid vastgelegd:

Dirk-Jan was inmiddels ook gearriveerd in Breidscheid met zijn zwate 996 Turbo. Marcel stond bij de aanhanger zag ik op mijn telefoon dus da's meestal geen goed teken. Gelukkig bleek uiteindelijk slechtseen beschermplaatje voor wat slangen afgebroken te zijn. Met een tie-wrap was dit euvel snel verholpen waarna we Rainer weer eens gedag hebben gezegd onder het genot van een Cola. Met Dirk-Jan nog eens van gedachten gewisseld over Ringen met een Porsche waarbij Marcel en ondergetekende al snel tot de conclusie kwamen dat zoiets niet weggelegd is voor Jan Modaal. Neem bv. 6 sets remblokken per seizoen a 500 Euro per set om over de dure Michelin semi-slicks nog maar niet te beginnen.

Inmiddels liep het al tegen 15.30u waarop we besloten nog een laatste sessie te gaan rijden. Het was wederom perfect rijden op de complete lege baan. BIj de steilstreckecurve was de brandplek van de Clio afgezet maar dat mocht de pret niet drukken. Ondanks dat er bijna niemand op de baan is, zijn er dan toch nog mensen die je in de weg rijden. Uiteraard begrijp ik dat je als Duitser in een mooie Porsche Boxster-S liever niet ingehaald wordt door een oud Nederlands Peugeotje, maar om dan bewust die persoon er niet langs te laten is wat sneu. Rond 16.30u hebben we het voor gezien gehouden en de wagens op de ambulance gezet. Bij Hannes nog een tosti hawaii gegeten om daarna huiswaarts te keren.

Oude rustige tijden herleefden vandaag op de Ring. De baan de hele dag open, een droge baan en dan zo weinig verkeer.... wat wil je nog meer? Al met al dus een perfecte Ringdag met 12,5 rondes op de teller erbij. Eigenlijk de ideale dag om het seizoen voor dit jaar af te sluiten maar of dat zo is zal de tijd uitwijzen. Marcel bedankt voor de diverse foto's (toestel dus vaker meenemen!) en de gezelligheid!!