Ringverslag 30 augustus 2004



Het moest weer een mooie Ringdag worden aangezien de Scuderia-cursisten vandaag vrij mochten rijden.Op zich is dat niet zo bijzonder, maar het wagenpark is altijd om van te kwijlen. Rond 9.00u vanaf de camping in Kyllburg vertrokken richting de Ring via de B257. Dit was al een aardige opwarmer voor de Nordschleife. Wat ben ik jaloers op de mensen die in deze omgeving wonen. Heerlijk wegen door bossen, hairpins afgewisseld met lange rechte stukken, heuvels... kortom alles om een route perfect te maken voor een lekker potje sturen. Toen ik net voor tienen in de buurt van de Ring aankwam was ik dus ook al helemaal in de mood. Wat minder in de mood was, was het weer. Onderweg was het droog maar de lucht bij de Ring zag er toch wel dreigend uit.

Helaas kwam het slechte weer de Ringkant op wat resulteerde in de eerste regenbui van de dag rond 10.15u. Maandag is uiteraard een normale werkdag en het was ondanks de Scuderisten nog erg rustig op de parkeerplaats. Aangezien ik alleen was had ik ook niet zo veel zin om in de regen stil te gaan zitten op de parkeerplaats en ben dus toch maar een ronde gaan doen. Bij T13 regende het zachtjes, maar na Hatzenbach was de baan al weer zeiknat. Net voorbij Fluplatz was afgelopen weekend een grote crash geweest waardoor zowel de vangrail links als rechts een flinke tik had gehad. Het gehele stuk was daardoor afgezet en er werd gewerkt waardoor een maximum snelheid van 50 kilometer per uur was ingesteld. Ook op de baan was het nog erg rustig, maar dat was niet vreemd gezien het rotweer. In deze eerste ronde werd ik slechts door één auto gepasseerd. Ik had toevallig de dag ervoor nog een test van deze auto gelezen en daaruit kwam naar voren hij erg listig kon zijn op het grensbereik. Groot respect dus voor de Clio V6-coureur die zijn wagen met relatief hoge snelheid over de baan joeg.

De 205 deed het prima alhoewel de Toyo's natuurlijk een drama zijn in de regen. Weinig grip en bakken vol onderstuur waren mijn deel maar ondanks dat passeerde ik toch een stuk of vijf Porsches 911 in deze ronde. Ik had de smaak lekker te pakken en heb direct een ronde er achteraan geplakt. De baan was nu echt overal zeiknat dus het tempo lag bizar laag. Uitermate leerzaam want zo kun je goed zien waar de stroompjes water over de baan lopen. Goed om te weten aangezien die plekken op een opdrogende baan ook nog vaak het langste nat blijven. Onder andere onderstaande Elise ben ik voorbij gegaan ondanks dat ik erg rustig aan deed.

Wat me opviel tijdens deze ronde waren de vele sporen in het gras. Ze waren allen nog erg vers dus er zijn ongetwijfeld een aantal wagens in het gras belandt. O.a. in de Fuchsrohre, bij Metzgesfeld en bij Aremberg stond allerlei vreemde tekens op het gras. Terug op de parkeerplaats liep het al aardig vol met allerlei exclusief spul. Het kenteken van de Modena vond ik erg gaaf en ook de Gallardo en de TVR doen het water je door de mond lopen. Ook de nieuwe 911 (997) was al van de partij.

Op de heenweg had ik in mijn ooghoek al een 405 MI16/T16 zien rijden. Het bleek Joop te zijn die met zijn vrouw op de Ring was. Op de parkeerplaats stelde hij zich voor en hij stelde me tevens voor aan een Engelsman die hij eerder op de dag ontmoet had. De Engelsman reed in een Skyline en was nog nooit eerder op de Nordschleife geweest. Aangezien Joop wist dat ik er wel vaker kom vroeg hij mij of ik een ronde voor de Engelsman uit wilde rijden. Uiteraard had ik daar geen problemen mee. Van te voren met de Engelsman duidelijk afgesproken dat ik langzaam zou gaan en dat hij maar moest seinen zodra het voor zijn gevoel te hard ging. Joop op de bijrijdersstoel en daar gingen we met een Skyline met zo'n 400 PK achter ons aan. Op zo'n moment valt het pas op hoe snel de Porsches 911 over de baan gaan en hoe zeer het belangrijk is om goed in je spiegels te kijken. Tevens voel je je dan weer even een beginner: je rijdt meer met je knipperlicht aan dan uit. De ronde verliep prima en de Engelsman (naam is me even ontschoten) bleef goed achter me rijden en ging netjes naar rechts bij het naderen van een snellere deelnemer.

Hij vond het helemaal te gek en terwijl we de ronde aan het nabespreken waren kwam Chris Herben met zijn vader de parkeerplaats op. Even handje geschud met de vader van Chris en aangezien Chris vroeg of zijn vader een keer een ronde mee mocht, hebben we dat ook meteen maar even afgesproken. Eerst wilde de Engelsman echter een ronde mee in de 205. Ronde drie van de dag liep perfect en de baan was inmiddels weer opgedroogd wat het allemaal weer wat eenvoudiger maakte. Een gecrashte Nederlandse Alfa 155 wees de Engelsman meteen op de mindere kanten van de Nordschleife. We haalden o.a. diverse Porsches 911 en een M3 in. De Engelsman kon zijn plezier niet op en vond het onvoorstelbaar wat er allemaal mogelijk was met zo'n oud gebakje. Met een Colaatje op het terras hebben we de ronde nog even doogesproken. Aangezien de vader van Chris net het terras op kwam lopen heb ik hem maar meteen aangeboden om een ronde te doen.

Het was de eerste ronde voor de vader van Chris op de Nordschleife en daarmee dus een hele belevenis. Hij zei weinig en dat vind ik op zich wel prettig omdat je je dan zodoende volledig op het rijden kunt concentreren. Bij Hohe Acht naderden we een groepje auto's die wat langzamer ging dan wij. Bij Brünnchen in zat ik vlak achter een witte Fiesta XR2 in Ring-trim. Bij Brünnchen uit ging het "fout". Ik zat redelijk dicht achter hem en verwachtte dat hij na Brünnchen naar rechts zou gaan. Dat deed hij dus niet. Hij ging net voor Brünnchen uit plotseling naar links en op de rem. Mij restte niks anders dan er rechts voorbij te duiken. Het mag niet, maar ik had in deze weinig andere keuze of ik had als een dolle naar links moeten sturen en er achteraan moeten duiken. Ik vond het dus ook meer een uitwijkactie dan een inhaalactie. Verder verliep de ronde prima en Chris' vader was dolenthousiast. Chris' vader uitte zijn enthousiasme door na de ronde een financiële bijdrage te leveren voor een hapje en een drankje bij Hannes. Zeer attent van hem en uiteraard kon ik dat wel waarderen.

Na deze vijf rondes in vrij korte tijd heb ik maar weer een rondje parkeerplaats gedaan. Onderstaande 2.7 RS zag er prachtig uit, maar ik vraag me af of het een originele was. Ik ben niet dermate ver thuis in de Porsche-originaliteit om dat te kunnen beoordelen.

Het viel me op dat in de ruimte waar normaal de M5 staat allerlei mensen aan het wachten waren op hun ronde in de Ringtaxi. Om hen te vermaken draaiden ze op de platte TV een video van de 24hr-winnnaar van dit jaar (een BMW M3GTR) tijdens een 6-uurs-race. Uiteraard had ik op het internet al vergelijkbare video's gezien maar op zo'n groot scherm is het vele malen indrukwekkender. Ik heb een minuut of 10 met open mond staan kijken naar het beeldscherm. Echt absurd hoe hard zo'n apparaat over de Nordschleife gaat. Het lijkt wel of het andere verkeer met 100 kilometer per uur achteruit rijdt. Onvoorstelbaar dat men net zo hard gaat op een donkere Nordschleife. Vergeleken met hen ben ik toch echt nog maar een Ringrookie....

Inmiddels waren mijn ouders, vriendin en de hond ook gearriveerd. Na wat rondgewandeld te hebben op de parkeerplaats stonden we even bij de slagboom naar het vertrekkende geweld te kijken. De vele wespen vonden Sabrina wel interessant en toen besloot een wesp maar achter de trui van Sabrina te vliegen. Uiteraard paniek in de tent en twee steken bovenop de rug was het resultaat. Ze is even naar de ambulance gelopen om te vragen of ze een zalfje hadden tegen dit soort steken. Tot onze verbazing hadden ze dat niet. Op zijn zachtst gezegd erg vreemd dat zij dat niet hebben op een lokatie waar zo veel wespen zitten. De ambulance in Breidscheid had het wel dus moesten we daar maar even naar toe rijden. Mijn vader wilde wel weer een ronde mee dus spraken we af dat we elkaar bij Hannes zouden zien.

De hemelpoorten waren weer helemaal open gegaan en stand twee van de ruitenwissers was nodig om nog wat te kunnen zien op de baan. De baan leek op sommige stukken wel op een rivier. De baan was compleet leeg aangezien velen waarschijnlijk besloten om nog maar even te wachten. Omdat we toch naar Breidscheid moesten ben ik bij de start ondanks het rotweer toch maar doorgereden. Via het circuit naar Breidscheid rijden vind ik prettiger dan dat gestuiter over die binnendoor weggetjes. Tussen Flugplatz en Schwedenkreuz stonden wat sporen in het gras en aan de rechterzijde stond Marnix met zijn Legacy tegen de vangrail. De schade leek mee te vallen en aangezien er al een BMW bij stond waarvan de bestuurder zijn duimp omhoog deed was er voor mij geen aanleiding om te stoppen. Sabrina was inmiddels gezalfd dus Hannes kon weer met een bezoek worden vereerd. Chris en zijn vader zaten er ook dus het was weer kletsen over de Ring wat de klok sloeg.

Tijdens het eten gutste het water er weer uit, maar gelukkig hield het op toen we klaar waren met eten. Een opdrogende baan bij Breidscheid staat blijkbaar garant voor spektakel want er waren heel wat narrow-escapes te zien. Diverse Porsches ging onbedoeld haaks over de brug of over de kerbstones. Een Audi 80 werd het te veel en in no-time stond hij achterstevoren. Met een beetje geluk bleef de 80 uit de muur, maar vervolgens stond de wagen wel haaks op de baan. Twee aanstormende auto's zagen de Audi niet staan en omdat een Leon het nodig vond om een S2000 binnendoor te passeren klapte hij bijna op de 80. Een snelle uitwijkactie naar rechts van zowel de Leon als de S2000 zorgde ervoor dat het allemaal net goed ging.

Het wagenpark was vandaag weer fenomenaal. De Ferrari's en Lambo's vlogen je om de oren. Lamborghini's zie je wel vaker op de Ring, maar zo hard als beide Gallardo's gingen zie je maar zeer zelden. Het rochelende geluid uit de uitlaten is echt een genot voor het oor.

Er reden zelfs rijtjes met Ferrari's en ook een Porsche Carrera GT was van de partij. Toen de baan eenmaal droog was heb ik weer twee rondes met mijn vader gedaan omdat hij een droge baan toch spectaculairder vond dan een natte baan. Aangezien Sabrina bij Breidscheid stond sta ik zelf ook nog een keer op de foto.

De familie ging weer richting de camping, maar nu het eindelijk weer droog was had ik wel zin om nog wat rondes te doen. Via de baan naar start-finish gereden waar ik erachter kwam dat mijn tank aardig leeg begon te raken. Bij het tankstation langs het rechte stuk was het rete-druk dus heb ik daar maar even geparkeerd om wat model-auto's te gaan kijken. Ik ben al een jaar op zoek naar een mooie 1:43 van mijn 911 turbo, maar hij was er niet of hij was (op beurzen) megaduur. Ik had geluk en hij was er nu voor "slechts" 31 Euro. Helemaal blij met mijn Minichamps-aanwinst liep ik naar buiten om te constateren dat het weer was gaan regenen. Jammer, maar de tankende Carrera GT was wel gaaf. Foto's van de hele auto had ik al genoeg dus heb ik maar eens ingezoomd op de koplamp. Knap stukje werk hebben ze geleverd bij Porsche.

Omdat er geen einde kwam aan de lange wachtrij ben ik maar naar het andere tankstation gereden richting de A1. Daar had ik weer de mogelijkheid om een Gallardo van nabij op de foto vast te leggen. Dezelfde koplampfoto laat zien dat ze de zaakjes bij Lambo minder voor elkaar hebben want de unit zit vol met vocht.

Hatzenbach lag op de weg terug dus heb ik daar wat foto's gemaakt van de glibberende wagens. De ringmini kwam weer dwarser dan dwars voorbij. Een Escort deed dat ook bij het insturen van de eerste rechterbocht die ik kon zien. Helaas voor hem was dwars gaan onbedoeld want hij belandde met een flinke klap in de bandenstapels. Hij stapte uit, bekeek de schade en vervolgde zijn weg. Zijn hele rechterzijde zat in puin en het rechter voorwiel stond ook niet helemaal zoals het hoort. Even later kwam de streckensicherung voorbij die hem voor Flugplatz nog tot stoppen maande.

Op naar ronde 9 van de dag op wederom een zeiknatte baan. Onderweg kwam ik nog een afsleepwagen tegen met een kromme GT3 erop. Het was lekker rustig dus ik heb weer mooi lijnen kunnen oefenen. Op Kesselchen stond aan de linkerzijde een 911 opgefrommeld tegen de vangrail. Als ik zoiets zie dan krijg ik bij wijze van spreke pijn aan mijn hart. Het is en blijft onde van zo'n prachtige auto. De hele ronde reed ik achter onderstaande GT3 die het voor zijn doen rustig aan deed op de natte baan. Hij kon het wel waarderen getuige zijn duimpje omhoog op het rechte stuk.

Op sommige plekken was de baan al aardig opgedroogd dus ronde 10 heb ik na een ronde over de parkeerplaats maar direct gedraaid. Bij Aremberg belandde ik achter een Engelse Clio RS met zo'n 100 meter daarvoor een Accord in Ring-trim. De RS liet me op Kesselchen voorbij en zodoende liep ik in op de Accord. Net voorbij de laatste linker knik op Kesselchen zag ik wat verse rubbersporen staan, maar ik zag verder geen auto totdat ik de hoek om kwam. Aan de rechterkant stond een Speedster parallel tegen de vangrail geplakt. Voordat ik er erg in had was ik er voorbij en ik zag in mijn spiegel de bestuurder uitstappen. Omdat ik net daarvoor de strecken-controle was gepasseerd ben ik maar doorgereden.

De bestuurder van de Accord had blijkbaar zijn race-pet op wat ondanks dat ik sneller was vertikte hij het om mij er langs te laten. Toen ik een 911 RS van achter zag naderen hoopte ik de inhaaltruc uit te kunnen halen: achter een snellere deelnemer aan de auto voor je passeren. Net voor Brünnchen liet ik de RS voorbij en in de linker bocht na Brünnchen zat ik achter de RS die de Accord links passeerde. De bestuurder van de Accord had daar geen zin in en gooide lomp de deur dicht waardoor de RS over de kerbs op moest. De Accord-man besloot eieren voor zijn geld te kiezen en toch maar te remmen. Ik had het echter wel gehad met deze sukkel en besloot er maar achter te blijven. De Accord geen direct huiswaarts en de Clio-bestuurder kwam nog even naar mij toe om te informeren hoe het kon dat ik sneller was dan hem. Hij vond de Accord-man ook maar een mafkees zonder verstand.

Eerder op de dag was een Duitse jongen naar me toegekomen die mijn auto had herkend van mijn site. Hij is ook een 205 voor de Ring aan het opbouwen dus hij toonde bovengemiddelde belangstelling in mijn 205. Voor zover ik begreep zou hij vandaag twee rondes meerijden met de Autosport M3. Aan het einde van de dag kwam ik hem weer tegen en vroeg naar zijn bevindingen. Het was helemaal te gek geweest, maar de baan was erg nat dus dat was wat jammer. Ik bood hem een passagiersronde aan en dat vond hij als Peugeot-enthousiasteling natuurlijk geweldig. Vanaf T13 tot de finish zaten we achter een nieuwe Exige die op de rechte stukken wegliep maar in de bochten weer terrein verloor.

Mijn passagier vond het helemaal "super, toll en geill". Ik weet niet hoeveel superlatieven hij gebruikt heeft, maar het waren er veel. Na afloop van de ronde nog even met hem nagepraat over e.e.a. en hij kon het echt bijna niet geloven wat er mogelijk is met zo'n wagen. Hij vond het zelfs leuker dan de passengerlap in de Autosport M3. Dit compliment leek mij een aardige afsluiter van de dag. De Exige-man kwam ook nog even naar me toe met de vraag of er een standaard blok in lag. Het was al 19.30u en ik moest nog naar de camping in Kyllburg om te BBQ-en. De parkeerplaats was inmiddels aardig uitgestorven. Nadat de Strosek 350Z in zijn aanhanger was gezet heb ik de Nordschleife nog even verlengd tot in Kyllburg. Heerlijke wegen hebben ze daar in die omgeving.

Aan alles komt een einde en zo ook aan deze dag Nordschleife. Zowel vrijdag als maandag waren twee gave dagen waarbij ik toch weer 16 probleemloze rondes heb afgelegd met mijn Peugeot.