Ringverslag 21 april 2004




Vandaag was het weer de dag dat de Scuderia-cursisten vrij mochten rijden tussen 10.00 en 18.00u. Dit staat garant voor vele Porsches en ander exotische wagens in alle maten en vormen. Mijn doel was om om 8.00u op de Ring te zijn, maar doordat ik mijn wekker niet verzet had werd dit 9.00u. Ik kon me van vorige Scuderia-dagen herinneren dat het ook op dat tijdstip al redelijk druk was. Vandaag viel het echter enorm mee. Het was heerlijk weer dus dat kon de oorzaak ook niet zijn. Ondanks dat stond er al weer genoeg kostbaar spul op de parkeerplaats.


Voordat de Scuderisten vrij spel kregen om 10.00u leek het me wijs om nog snel even wat rondes te doen. Na tienen zit je met je 205-je toch wel tussen heel veel ander snel verkeer. De eerste ronde rustig aangedaan om de boel ook een beetje op te warmen. Ronde 2 was één van de leukere van de dag. De baan was zo goed als leeg en achter mij zat onderstaande Mini Cooper S die ongeveer hetzelfde tempo aanhield als mij. Opvallend was dat ik op de rechte stukken iets uitliep waarna hij in de bochten weer dichterbij kwam. Halverwege de baan heb ik hem op kop laten rijden om te kijken of het een beetje bij was te benen met mijn oud gebakje. Verrassend genoeg was dit goed te doen met mijn 205.

Na afloop van deze ronde had ik het Ring-gevoel weer helemaal terug en besloot er nog maar een ronde achteraan te plakken. Het leek wel een privé-circuit. Ik heb helemaal niemand ingehaald en werd ook door niemand voorbij gereden. Dit zou later op de dag wel anders zijn. De baan lag er strak bij en alleen bij Hocheichen waren ze de vangrail aan het repareren waardoor daar een afzetting op de baan stond.

Na drie rondes vond ik het voorlopig wel even prima geweest. Inmiddels begon de parkeerplaats aardig vol te lopen met allerlei Scuderia-materiaal. De ene auto was nog specatulairder dan de ander. Wil je dit wagenpark in Nederland ooit zien op de openbare weg dan ben je wel een jaar of 15 verder. Het lijkt alsof de race-911jes in de uitverkoop zijn. Eén ding is zeker: met een 205 val je op zo'n dag meer op dan met een 911 Turbo.

 Inmiddels waren Rob, de twee Chrissen, Maurice en de aanhang ook gearriveerd. Zij besloten om koffie te gaan drinken, maar daar had ik weinig behoefte aan. Nog maar een rondje met dit keer Rob op de bijrijdersstoel. Het was Rob's eerste rondje op snelheid in een auto die gemaakt is voor Ringgebruik. Hij was in ieder geval sterk onder de indruk van wat een oude Peugeot nog allemaal kan. Na deze ronde met Rob ben ik bij Chris ingestapt in de 106. Hij heeft zelf nog maar een stuk of 10 rondes gereden, maar zijn vele passengerlaps hebben hem de nodige baankennis opgeleverd die in deze ronde duidelijk tot uiting kwam. Hij ging heel relaxed over de baan en ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik hier bij een Ringrookie in de auto zat die absurde risico's nam. Ga zo door Chris! Nu alleen nog een Ring-auto want volgens mij heb je de smaak van het zelf rijden aardig te pakken.

Door het drukke sturen kwam de dorst toch stiekum opzetten en een 2 Euro dure Cola was hiervoor een goede remedie. Na deze Cola scheidden zich de wegen van de groep en die van mij. Zij kwamen vooral om foto's te maken bij gebrek aan een Ring-auto terwil ik kwam om te rijden en foto's te maken. Ik besloot anderhalve ronde te doen om vervolgens via de uitgang Breidscheid op een niet geheel legale wijze met de auto naar Aremberg te rijden om daar wat foto's te maken. Aremberg is een mooie fotolokatie en iedere keer weer verbaas ik me over het late moment waarop de Porsches remmen als ze met enorme snelheden op deze bocht af komen stuiven. Ik heb verschillende fotoposties en richtingen gebruikt, maar was er eigenlijk nog niet uit wat de beste was. Hieronder staan een zestal foto's in volgorde zoals je de baan rijdt.

Inmiddels was het middaguur al ruim gepasseerd en begon mijn buik te knorren. Een belletje naar Maurice leerde dat ze ergens bij de Karusell uithingen terug gingen lopen naar de zandvlakte. Dat zou dus nog wel even duren en dus besloot ik om wat foto's bij Bergwerk te gaan maken. Je staat daar bovenop de vangrail en het geluid van de weg-accelerende auto's is prachtig.

Maurice en consorten lieten nog even op zich wachten dus besloot ik om nog één of meerdere rondes te rijden. Bij Breidscheid de baan op, maar helaas was de baan al weer dicht toen ik boven aan kwam. Een witte BMW had zijn voorkant een metertje korter gemaakt bij de zandvlakte. Nu moest ik weer over dit stuiterweg naar beneden richting Breidscheid. Dat was duidelijk een mindere actie. Beneden aangekomen ging de baan al snel weer open en dus heb ik wat foto's genomen bij Breidscheid totdat een ieder bij Hannes was. De currywurst smaakte weer prima.

Omdat ik al aardig wat foto's her en der had genomen wilde ik me na het eten op het rondje rijden gaan storten. Bij Breidscheid de baan dus weer op en ja hoor..... bij Pflanzgarten 1 had een Porsche wat vloeistof verloren waardoor de baan weer dicht was. Tja, wat moet je dan? Bijkletsen met Dick en Chris en uiteraard wat foto's maken op de parkeerplaats. O.a. een Lamborghini, een met schilderstape beplakte Nederlandse Donkervoort en een Aston Martin DB9 heb ik vastgelegd op de gevoelige plaat.

Na een klein half uur ging de baan eindelijk weer open. In de ronde die volgde liep ik net voor Breidscheid in op een Nederlandse Testarossa. Ik had al geen hoge pet op van zijn chauffeurskwaliteiten want bij het verlaten van de parkeerplaats schraapte hij een aantal keren met zijn voorspoiler over de stoeprand. Die pet zakte mij steeds verder over de oren want dit was typisch een figuur die iemand met een 205 er niet voorbij wilde laten. Voor aanstormenden GT3's maakt hij volop ruimte, maar zodra ik in de buurt van zijn achterkant kwam deed hij de deur dicht. Ik heb maar eieren voor mijn geld gekozen en ben zonder risico's te nemen vrolijk achter de Testarossa blijven rijden.

Het tempo was relaxed dus een ronde er achteraan moest makkelijk kunnen. Dit was een lekkere rustige ronde totdat ik bij Hohe Acht in een enorme stoet van zo'n 10 Porsches terecht kwam. Ik had geen zin om ze allemaal met het nodige risico voorbij te vliegen en bleef er vrolijk achter hangen. Dat dachten meer mensen waat eenmaal bij Galgenkopf was de stoet al verdubbeld. Een laatste keer heb ik me vergaapt aan het lekkers op de parkeerplaats. De rode Donkervoortachtige lijkt wel een Speedway-wagen met zijn enorme vleugel en het motorblok van een 456 zie je ook niet dagelijks.

De klok was inmiddels de 17.00u gepasseerd en omdat ik niet te laat thuis wilde zijn maakte ik me op voor mijn laatste serie rondjes. Wat ik vandaag met de Mini's had weet ik niet, maar wederom had ik deze hele ronden een Mini in race-uitvoering op mijn achterkant hangen. Het was een andere dan vanochtend maar hij hield er hetzelfde tempo op na. Een heerlijk rondje waar we beiden van genoten gezien zijn duim die hij opstak op het rechte stuk. Ondertussen hadden we twee GT3's en een Modena ingehaald en ook dat blijft natuurlijk leuk. Na deze snelle ronde had ik zin in een wat rustigere ronde om daarna nog één ronde op het gas te gaan. Die rustige ronde kwam er wel, maar de gas-ronde moest helaas achterwege blijven omdat een gele 911 bij de rechterknik tussen T13 en Hatzenbach rechtdoor was gegaan. Het was al 18.15u en omdat ik verwachtte dat hij niet meer open zou gaan ben ik huiswaarts gegaan.

Een prachtige Scuderia-woensdag met zo'n 10 zelf gereden rondes die helaas gekenmerkt werd door een stuk of vijf baansluitingen. Gelukkig waren het geen ernstige ongelukken en waren niet bij alle ongelukker Scuderia-cursisten betrokken. Eind augustus is er weer een vrij rijden dag voorafgaand aan de cursus en mits ik dan niet op vakantie ben, ben ik wederom van de partij.