Algemeen

Het wordt ook wel het mooiste circuit ter wereld genoemd: de Nordschleife van de Nürburgring. Niet alleen het mooiste, maar wellicht ook het gevaarlijkste. De Nordschleife is een voormalig circuit waar Formule 1 gereden werd totdat Niki Lauda bijna levend verbrandde in zijn auto. Vanaf dat moment was het over met de F1-races op de Nordschleife. De Nordschleife is thans op vele tijden beschikbaar voor publiek. Een ieder kan er met zijn motor of auto na betaling van de nodige Euro's een ronde rijden. Volgens de wet is het een éénrichtings tolweg zonder snelheidslimiet. Met zijn tientallen bochten, hoogteverschillen en zeer beperkte uitloopstroken zit een ongeluk echter in een klein hoekje. Helaas zijn daar in de afgelopen jaren vele bewijzen van. Motoren en auto's rijden door elkaar heen tijdens deze zogenaamde "Touristenfahrt".

Indien je rustig aan doet en voldoende het achteropkomende verkeer in de gaten houdt, kun je zonder noemenswaardig gevaar een ronde met je eigen auto of motor over dit meer dan 20 km lange circuit rijden. Ga echter niet forceren aangezien je toch echt zo’n 30 tot 40 rondes nodig hebt om het circuit een beetje te leren kennen. Er zijn talloze dagen waarop je vrij kunt rijden op de Nordschleife. Voor de exacte data en tijden kijk bij openingstijden.

Als je bij de Nordschleife aan komt dien je een kaartje te kopen om een ronde te mogen rijden. Meer informatie over de diverse kaartjes en prijzen vind je bij kosten. Voordat je een kaartje gaat kopen is het raadzaam om eerst één of meerdere rondes mee te rijden met iemand die vaker op de Ring geweest is. Zodoende weet je wat je ongeveer te wachten staat en kun je zelf bepalen of een ronde rijden voor jou zinvol is of niet. Mocht je mij treffen op de parkeeplaats in mijn ring-auto, vraag me dan gerust om een passagiersronde. Ik neem je met alle plezier een keer mee.

Heb je besloten om een aantal rondes te rijden doe het dan in deze eerste rondes rustig aan. Kijk goed in je spiegels en ga naar de rechter zijde van de baan en geef met je richtingaanwijzer naar rechts aan dat je aan de kant gaat. Dit wordt door de achteropkomende rijder zeer gewaardeerd aangezien dit een teken is dat je hem gezien hebt. Ga, indien mogelijk, op een rustige tijd je eerste rondes rijden. Zorg dat je er bent zodra de Ring open gaat (in het weekend veelal om 8.00u) of kom tegen het einde van de dag. Het beste is om je eerste rondes op een doordeweekse dag te rijden aangezien het dan veruit het rustigst is. Rij je eerste ronde van de dag altijd rustig omdat de baan op sommige lokaties nog verrassend glad kan zijn door natte plekken of bladeren.

Ga niet met een stopwatch je rondetijden meten want dat heeft totaal geen zin. Ongemerkt ga je toch stiekem wat harder rijden dan eigenlijk mogelijk is. Er valt op de Ring niks te winnen. Je kunt alleen maar verliezen in de vorm van een gecrashte auto en eventueel persoonlijk letsel. Baansluitingen door ernstige ongevallen zijn tegenwoordig helaas aan de orde van de dag. Zorg gewoon dat je plezier hebt en laat de tijden voor wat het is. 

De Nordschleife is openbare weg. Dit houdt dus in dat op de Nordschleife dezelfde regels gelden als in het normale verkeer. Rechts inhalen is bijvoorbeeld verboden. Je auto dient dus ook voorzien te zijn van een kenteken en een geldige APK. Tevens dient hij in de wegenbelasting te zitten en voorzien te zijn van een verzekering.  Via het kopje Ringinformatie kun je allerlei informatie over de Nordschleife van de Nürburgring vinden. Als je al deze info een keer hebt doorgenomen en je volgt de gegeven adviezen op, dan ga je goed voorbereid de Ring op. Mocht je vinden dat er wat ontbreekt of iets niet juist is, mail mij dan gerust.