Opel Speedster 2.2
 

Updates:

25 mei 2008: kleine kentekenplaat voorzijde
24 mei 2008:
ruitenwisser
23 mei 2008:
afdekplaatje koelvaatje
14 mei 2008:
opliggende letters kentekenplaat
13 mei 2008:
debadgen achterzijde
22 juni 2008: door een aanraking met de vangrail is de wagen total-loss geraakt en dus niet meer in mijn bezit

Tja, hoe kom je nu weer op het idee om na twee zware BMW's in één keer een Opel Speedster te kopen. Eind 2005 heb ik met Tim een keer een weekend een Speedster gehuurd en daar o.a. mee op de Nürburgring gereden. Het echte rijden wat je in zo'n auto moet doen heeft toen veel indruk op gemaakt. Aangezien ik toen nog een 911 turbo had en wat ander spul, was een Speedster op dat moment een no-go. Maar toch bleef hij in mijn achterhoofd zitten.

Recent toch maar eens beloten om weer op zoek te gaan naar zo'n grote kart op wielen. Via het Speedsterforum de nodige informatie mbt aankooptips vergaard en vervolgens de diverse verkoopsites in de gaten gehouden. En zo was daar een 2001 - Speedster voor een redelijke prijs met een lage kilometerstand. Verkopende partij gebeld en diverse vragen gesteld waarop iedere keer een zeer plausibel antwoord kwam. Hij leek aan mijn neus voorbij te gaan aangezien een andere kijker mij voor was, maar die wilde eerst nog een andere Speedster bekijken ter vergelijk. Ik ben 's avonds direct in de 535 gestapt en 160 km verderop de Speedster gaan bekijken. Eerlijk gezegd kon ik mijn ogen niet geloven.

Uiteraard had de 60 jarige eigenaar al het e.e.a. over de Speedster verteld, maar dat hij er zo perfect uit zou zien had ik niet durven dromen. Als je had gezegd dat hij nieuw was dan had ik het ook bijna geloofd. Er is totaal niet mee in de regen gereden, heeft altijd binnen gestaan en met een km.stand van 11.300 km ziet hij er dan ook perfect uit. Krasjes, deukjes of steenslag zijn hem vreemd. Afspraak gemaakt om de auto afgelopen zaterdag te laten keuren bij een Lotus-specialist en hetgeen ik vermoede werd daar bevestigd: een perfect exemplaar.

Dus daar ging Paskal op za. 3 mei huiswaarts in de Speedster. Het weer was me goed gegund dus met 20 grd en een zonnetje erbij kon het dakje er meteen af en kon het genieten beginnen. Hieronder mijn eerste tankbeurt.


iets wat ik nog vaak zal moeten doen....tanken

Ik heb er inmiddels een kilometer of 600 bij gezet en het is echt nog steeds genieten met de hoofdletter G. Ondanks zijn niet schokkende vermogen gaat hij er door zijn lage gewicht als een kogel vandoor. Ondanks zijn smalle voorbandjes (die leiden tot een relatief veilig onderstuur-gedrag nabij de grens) en standaard onderstel ligt hij heerlijk op de weg. Bij diverse vrienden langs geweest en de auto uiteraard zo nu en dan flink de sporen gegeven. Desondanks loopt hij gewoon 1:11,7. Dat zijn nog eens leuke waardes. Verder was ik tegenwoordig meestal ca 110 Euro kwijt bij het tanken met één van de e34's (80 liter-tank). Bij de Speedster is dat hele andere koek met zijn bromfietstankje van 32 liter! Een liter of 26 gaat er meestal in waarbij je dus nooit meer dan 40 Euro betaald.

Wat ook enorm opvalt dat je een bekijks hebt waar je bang van wordt. Tankpersoneel vraagt naar de auto, kinderen die roepen "mooie auto", mensen die hun hoofd er bijna afdraaien etc. Iedereen kijkt je aan alsof je in een ufo zit. Nooit geweten dat een Opel zoveel andacht kan trekken. Gelukkig zal dat bij de Ring een stuk minder zijn.

Wat specificaties van de wagen:
- mei 2001
- 11.300 km gelopen bij aanschaf
- 147 PK
- 845 kg
- bordeauxrood leer
- door verkoper aangepaste einddemper
- K&N inductie luchtfilter

Modificaties in de toekomst:
- andere velgen + bredere banden
- Nitron onderstel
- betere remmerij
- allerlei andere kleine gadgets zoals short-shift, 4 pt-gordel etc, verwijderen frontsplitters
- motorische upgrade

Na een lang inleidend verhaal hier dan de foto's want dat zegt meer dan heel veel tekst.


basic interieur met bordeaux rode leren stoelen


nogmaals het basic interieur


mijn nummer :)


lage kilometerstand


motor met daarachter de bagagruimte


door vorige eigenaar rood gespoten remklauwen


achterzijde


voorzijde met de (in mijn ogen) minder mooie splitters
 

Recente foto's zonder logo's achter en met kleine kentekenplaat voor: