Porsche 911 Turbo


Vanaf mijn 18e roep ik al dat ik op mijn 30e een 911 wil rijden......In November 2003 ben ik 30 geworden en toen stond ie daar: een 911. Het is een echt oermodel. Hij is uit 1984 en eind 2002 door de neef van mijn vriendin aangeschaft. Het blok dat er toen in lag was niet geheel okselfris dus dat is vervangen door een compleet nieuw opgebouwd blok. Het blok is van een 91er 3.6. Er zit geen Turbo op, maar een kompressor. De auto is donkerblauw van kleur.

De versnellingsbak is helemaal gereviseerd, er zit een nieuwe koppeling in en het blok is zoals gezegd helemaal opnieuw opgebouwd. Kosten nog moeite zijn gespaard om het blok helemaal tip top in orde te krijgen. De auto is nog immer voorzien van de 4-bak. De elektroncia wordt geregeld middels een zogenaamd DTA-systeem waarvan de computer onder de voorstoel is ingebouwd.

Mijn vriendins neef heeft het na een maand of 10 meestal wel gehad met een auto, zo ook met deze 911. Aangezien zijn vrouw een auto nodig had, verkocht hij de 911. Dit was voor mij de uitgelezen kans om een 911 te bemachtigen. Ik weet wat ermee gebeurd is en dat is een groot voordeel bij een kostbaar object als een 911. Reparaties kunnen er flink inhakken. De 911 levert nu 450 PK en 540 Nm. Voldoende voor een absurde acceleratie naar de 100 in iets van 4 seconden en een beetje en een top boven de 300 kilometer per uur.


Het in mijn ogen lelijke standaard stuur is vervangen door een mooi leren Porsche RS stuur. De achterwisser en de airco hebben moeten wijken voor het motorblok. Het vol leer is nog in perfecte staat en de gekuipt vormgegeven stoelen zitten heerlijk.

Comfortabel is het niet, maar zoals je op één van onderstaande foto's kunt zien is het zelfs mogelijk om kleine kinderen achterin mee te nemen. Tijdens één van de Porsche-toertochten gebeurde dit dan ook veelvuldig. Kenmerkend voor de 911 zijn de naar boven scharnierende pedalen. In het begin is het even wennen, maar op een gegeven moment weet je niet beter. De originele Fuchs-velgen zijn vervangen door Cup-velgen. Het is in minder origineel, maar ik vind de Cup-velgen persoonlijk mooier dan de donkere Fuchs-velgen.

Ik ben in ieder geval zo blij als een kind en hoop nog veel plezier te hebben van deze droomauto. Hij wordt uiteraard goed onderhouden en slaapt aan de druppellader onder een doek in de verwarmde garage.

Ondanks dat de 6 cylinder in combinatie met de RVS uitlaat een prachtig geluid maakt, vind ik het zo nu en dan ook wel prettig om naar de radio of een CD te luisteren. Aangezien ik toch nog wat stereo op zolder had liggen heb ik besloten deze in te bouwen in de 911. De twee versterkers, subwoofer, een head-unit met subwooferregeling, de zes standaardspeakers en de CD-wisselaar zorgen voor een heerlijk geluid. Bij deze wil ik Rens bedanken voor zijn hulp bij de inbouw.

Na twee jaar en twee maanden met veel plezier in de Porsche te hebben gereden kwam er toch een moment van afscheid. Meer dan 12.000 km heb ik met een brede grijns achter het stuur van deze prachtige auto gezeten. In januari 2006 hebben we een groter vrijstaand huis gekocht waaraan we het nodige willen verbouwen. Waarschijnlijk komen we daarbij nog wel zaken tegen die we op dat moment zelf aan willen pakken. Ik zou het zonde vinden als we daar op dat moment het geld niet voor hebben, maar wel drie auto's voor de deur hebben staan. Voor deze mogelijke extra kosten is de 911 verkocht. Wellicht hebben we het geld niet nodig, maar dat zien we t.z.t wel weer. De wagen is echter verkocht aan een goede vriend van me waardoor ik hem ongetwijfeld nog wel eens zal zien.