BMW 530d
 

Aangezien ik de trein als vervoermiddel voor woon-werkverkeer aardig beu was, had ik besloten om dat per auto te gaan doen. Het jaarkilometrage gaat daarmee naar zo'n 35.000 km en da's wat veel voor een BMW 540 op benzine. Ik heb de 540 verkocht en in plaats daarvan ben ik op zoek gegaan naar een mooie ruime diesel. Het e39-type van BMW beviel me prima en na enig speurwerk kwam ik onderstaande 530d tegen.

Ik had een aantal wensen waaraan de 530d moest voldoen: sportstoelen, grote navi, paar mooie velgen eronder, zwart of zilverkleurig en een bekende historie waren de belangrijkste. Ik ging er vanuit dat mijn zoektocht wel enige tijd zou gaan duren want ik ben nogal kieskeurig als het om auto's gaat. Binnen twee weken liep ik echter tegen deze zilveren 530d aan en aangezien hij volledig voldeed aan mijn wensenlijstje heb ik hem maar gekocht.

Ik hoefde niet per sé een automaat maar al tijdens de proefrit kwam ik erachter dat dit een heerlijke combinatie is met de dieselmotr. De uit 2002 afkomstige auto heeft 227.000 km gelopen en is recent voorzien van een nieuwe turbo en twee nieuwe luchtbalgen achter. Ik hoop er nog lange tijd mee vooruit te kunnen. De 530d zit aardig ruim in zijn uitrusting:

  • Elektrisch bedienbare ramen

  • Elektrisch bedienbaar glazen schuifdak

  • Elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels

  • Zwarte dakhemel

  • Automatisch dimmende binnenspiegel

  • Regen en lichtsensor

  • Radio/navi op groot 16:9–scherm

  • Handsfreetelefoon met stuurwielbediening

  • Uitgebreide boordcomputer

  • DSP versterker met top hifi speakers

  • Verlichte make-up-spiegels

  • Climate control links en rechts gescheiden

  • Cruise-control met stuurwielbediening

  • M-spiegels

  • Lederen Sportstoelen

  • Standkachel

  • Zonwering in de achterportieren

  • Bagagenet

  • M-technik onderstel

  • Face-lift koplampen met Xenon

  • 19 inch Alpina velgen

  • parkeersensoren voor en achter

  • afneembare trekhaak

Foto's zeggen veel meer dan woorden dus hieronder wat foto's.




originele 19 inch Alpina velgen


aardig brede sloffen achter (voor is met 245 wat smaller)


leren sport-interieur met leren MF-stuur


MF-stuur met radio, telefoon en cruise-control-bediening, grote navi en gescheiden climate-control


ouderwetse telefoon, gelukkig ook met handsfree-set


zwarte hemelbekleding en elektrisch te bedienen glazen schuif-kanteldak


zonwering voor de achterruiten


bagage / hondennet


groot genoeg lijkt me


3.0 liter 6 cylinder met 193 PK en 410 Nm

Update 1 oktober 2009:
Na wat speurwerk op marktplaats heb ik een set velgen (styling 48) met zo goed als nieuwe  winterbanden (Michelin Alpin) op de kop kunnen tikken.

Update 20 november 2009:
In mijn 540 had ik het MK4-navigatiesysteem met dvd zitten. In de 530 zat tot op heden een MK3 dat met cd's werkt. Op zich prima, maar het heeft toch ook een aantal nadelen: het display van het navi-scherm is niet afzondelijk dimbaar en daardoor soms te fel in het donker. Grafisch gezien is de MK3 een stuk minder dan de MK4: het beeld is een stuk minder vloeiend. Daarnaast is de MK3 qua bediening langzamer dan de MK4 en dien je bij de grens de cd te wisselen waar je bij de MK4 heel Europa op één dvd hebt staan. Al met al ben ik erg blij met deze upgrade.

Update 28 december 2009:
Ik was al enige tijd op zoek naar het Intravee-systeem voor de bediening van de Ipod. Hierbij ligt de Ipod in de kofferbak en kun je de Ipod middels de knoppen van het navigatiesysteem bedienen. Je kunt snel zoeken op artiest, album etc waarbij de informatie op het display van het navi-scherm verschijnt. Met 350 Euro vind ik het systeem nieuw in NL wat aan de prijzige kant, maar op Marktplaats kom je het nauwelijks tegen. Maar eind vorig jaar had ik geluk en werd een 1 jaar oud systeem aangeboden. De aansluiting en bediening is kinderlijk eenvoudig. Het is een veel prettiger systeem dan het Dice-systeem wat ik in de 540 had. Daarbij ligt de Ipod voorin en moet je op de Ipod e.e.a. bedienen.

Update 10 februari 2010:
Na 50.000 km en 1,5 jaar te hebben genoten van deze fijne 530d wilde ik weer eens wat anders rijden en ben ik overgestapt naar een BMW X5.