BMW 525i 24v

Na 350.000km besloot de 205 er mee te stoppen. Een backfire maakte een voorlopige einde aan veel Ringplezier met de 205. Na 10 jaar met de 205 en in totaal 250.000 kilometer vond ik het leuk geweest met mijn eerste auto. Ik heb hem aan een vriend verkocht die er hopelijk nog veel plezier aan gaat beleven. Net na de backfire kwam ik onderstaande 525 uit 1991 tegen op internet. Hij was goedkoop en alle in verre mate Ringgereed gemaakt. Ik besloot om hem te kopen zodat ik eind 2006 toch nog wat kon Ringen.

De 525 heeft iets meer dan 200.000 km gelopen en is voorzien van een nieuw Bilstein B8-onderstel met Apex veren die de auto iets dichter bij het asfalt zetten. Alle rubbers in de ophanging zijn eveneens vervanger door stuggere exemplaren dus dat is ook mooi meegenomen. De auto is in zeer verre mate gestript en voorzien van een rolkooi. Deze rolkooi blinkt niet uit door kwaliteit en zal op termijn vervangen worden door een fatsoenlijke kooi. Zelfs het dashboard inclusief ventilatie en verwarming heeft moeten wijken. Verder zijn de bumpers eraf geweest en is alle overtollig ijzerwerk eruit gehaald wat ook weer vele kilo's scheelde. De auto weegt standaard 1468 kilo, maar ik schat dat daar nu wel een kilo of 160 vanaf zijn. Binnenkort zal ik hem eens op een weegbrug rijden om het exacte gewicht te achterhalen.

Uiterlijk is de 525 niet moeders mooiste, maar voor een Ringtool hoeft dat wat mij betreft ook niet. Ik ben niet zo'n fan van allerlei reclame op de auto, maar de raamband op de vooruit laat ik mooi zitten. De sticker van Bas Roos gaat er binnenkort wel vanaf want daar heb ik niks mee. Door de afwezigheid van zonnekleppen is de band een perfecte zonwering. De 17" OZ-wielen zullen wellicht nog wijken voor een set M5-turbine-velgen die ik nog een opknapbeurtje moet geven.


standaard front met oranje knippers


achterzijde met kofferspoiler


gestript interieur met OMP deepdish stuur


ook achterin is niks meer te vinden


"dashboard" wat eigenlijk alleen een klokkenwinkel is


zeëen van ruimte voor de pasagier


suède OMP Corsica deepdish stuur


Sabelt kuipstoelen voorzien van 3" 6 punts Sabelt gordels


home-made helm/gereedschap-bak


2.5 zes cylinder met 192 pk en 250 Nm

Update 4 april 2007:
In mijn 205 had ik een Sparco Rev kuipstoel zitten, maar ik vond de schoudergaten daarvan te laag zitten dus vandaar dat ik de stoel niet mee heb genomen naar de 525. In de 525 zaten twee Sabelt Racer stoelen, maar die zijn mij veel te ruim waardoor ik in de bochten van links naar rechts schoof.
Ik had me dus voorgenomen om  een voor mij perfect passende kuipstoel te kopen. Biesheuvel Autosport in Nieuwendijk is dan weliswaar niet de goedkoopste, maar ze hebben wel veel stoelen staan waardoor je perfect kunt passen. Ik heb er ruim de tijd voor genomen en vele stoelen gedurende lange tijd gepast. Uiteindelijk vond ik de Cobra Evolution S het fijnste zitten. Voorheen dacht ik dat bijvoorbeeld een Sparco Rev of Pro 2000 echt heerlijke steun gaven, maar nadat ik een minuut of twee in de Cobra had gezeten voelden die Sparco's echt aan als keukenstoelen qua steun. Met een prijs van net iets meer dan 650 Euro is het geen goedkope stoel, maar ik zie het maar als een investering op de lange termijn. Ron Buninga heeft de stoel voor mij net voor vertrek van het Ringweekend van 8 april nog even gemonteerd. Ron bedankt daarvoor!

Update 19 juni 2007:
Eind vorig jaar had ik via
autopartsonline.nl een set Brakemax-sportremschijven gekocht voor 160 Euro. Helaas ws de pret niet van lange duur want op 18 juni scheurde de schijven doormidden. Een telefoontje naar Autopartsonline leverde een lullig excuus op en het verhaal dat dat scheuren toch echt niet kon, dus met dat bedrijf ben ik voorlopig ook klaar. Bij Sandtler heb ik toen een set Sandtler RS-schijven gehaald. In combinatie met de Carbopad-remblokken afkomstig van Ring-racing levert dit een prima vertraging op. Het is alleen te hopen dat deze schijven ook niet gaan scheuren op den duur.

Update 16 augustus 2007:
Tot op heden heb ik nog geen "reclame" gemaakt voor mijn site op mijn auto, maar ik vond dat het daar nu toch wel tijd voor werd. Op de voorruit had ik al een mooie zilveren band dus het was een kwestie van een paar letters laten maken en klaar was het. Omdat ik de sticker op de achterruit van de camping Viktoria Station wat aan de kleine kant vond, heb ik daarvoor ook maar een grotere laten maken. Voor 7,50 Euro per sticker was ik klaar. Binnenkort worden de buitenspiegels ook nog in bijpassende oranje kleur gespoten.


voorruit met de sticker met daarop het web-adres van deze site


achterruit met de "oude" kleine sticker


achterruit met de nieuwe grotere sticker

 

Update 7 mei 2008:
Aangezien ik over wilde stappen van twee BMW's naar één auto voor zowel dagelijks als circuit-gebruik, is de 525 verkocht aan Bas die er weer mee op de Ring zal gaan rijden.