BMW 325i


Nadat de Speedster eind juni aan een vroegtijdig einde was gekomen, ben ik me gaan bedenken wat de opvolger moest worden. Gezien de risico's die je toch loopt op de Ring heb ik besloten om niet weer met een dergelijke kostbare wagen daar regelmatig te gaan rijden. Heb heel hard nagedacht over een e36 M3, maar de runningcosts daarvan zijn toch een stuk forser dan die van een e30 325i. De 325 kost 150 Euro per jaar aan verzekering terwijl de M3 richting de 1.000 Euro gaat. 18" rubber onder de M3 is bijna vier keer duurder dan het 15" rubber onder de 325i. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Toevalligerwijs kwam de 325i van Ron Buninga te koop. Ik was al eens een ronde met Ron meegereden en dat was big fun. De auto is compleet klaar voor Ringgebruik dus dat scheelt ook weer opbouwtijd en opbouwkosten. En zo stond daar op 6 september een 325i uit 1986 op mijn oprit.

Ron had de auto voorzien van zilverkleurige strepen, maar dat vond ik persoonlijk wat onrustig dus het eerste wat ik gedaan heb bij thuiskomst is zijn noeste arbeid weer verwijderen. Ook de raamband voor en achter en de reclame achterop heb ik verwijderd. Er komen nog wel donkergroene raambanden terug in de stijl zoals ze ook op de 525 zaten. Vervolgens de auto gewassen en de stoel op mijn maat gezet. Het stuur moet nog een keer een stukje naar beneden, maar dat komt nog wel. Zie hieronder voor het verschil:

Ik heb er eigenlijk alleen nog maar vanaf Nijmegen naar huis mee gereden dus echt veel over het rijgedrag kan ik niet zeggen. De sound die uit de sportpijp komt is echter dermate lekker dat je daarvoor de auto al bijna zo kopen. Hoe hij het op de Ring doet is uiteraard weer te lezen in mijn verslagen.

Zoals bovenstaande foto's laten zien is de auto al in verre mate aangepast voor circuit-gebruik. Hieronder een opsomming van alle aanpassingen (hopelijk ben ik er geen vergeten):
- H&R schroefset met hardere veren en camberplates aan de voorzijde
- Bilstein dempers achter
- dikkere stabi-stangen voor en achter
- veerpootbrug voor
- hardere ophangrubbers voorzijde
- harde motorsteun
- volledig gestript interieur
- hoofdstroomschakelaar
- uitgebreide rolkooi
- Patko kuipstoelen voorzien van 3" zes-punts-gordels van QSP
- alcantara sportstuur
- OMP pook en sportpedalen
- twee elektirsche fans die vanaf binnen bediend kunnen worden (één grote voor de radiateur en een kleine achter de radiateur)
- geboorde remschijven voor en achter met stalen remslangen
- luchtslangen naar de voorremmen
- bonnetpins voor en achter
- volledig vernieuwde schakelstangen en bussen
- korter differentieel
- afgedraaid vliegwiel
- setje slicks op velgen erbij

Kortom: redelijke compleet dacht ik zo... Aangezien beelden meer zeggen dan woorden hieronder wat foto's:


Wat ik aan upgrades ga doen weet ik nog niet exact maar wellicht de volgende zaken:
- de in mijn ogen minder mooie afscherming van de bonnetpins op de motorkap aanpassen
- betere remmerij
- plaatsing van eigen kuipstoel

Ik heb de auto op 6 september gehaald en op 7 september staat het eerste Ringbezoek gepland. Een verslag daarvan kun je 8 september op deze site vinden.


Update 7 oktober 2008:

Helaas bleek bij de APK-keuring dat er de nodige roestvorming aan de onderzijde van mijn 325 zat. De roestvorming was dermate dat mijn BMW-specialist aangaf dat er nu en de komende tijd veel laswerk verricht moest worden. Ik dacht echter een maand geleden een technisch goede 325 gekocht te hebben van mijn kennis Ron. Gelukkig bestaan er echter ook nog goede mensen op deze aardkloot. Na contact op te hebben genomen met Ron, heeft hij de auto terug genomen en heb ik mijn Euro's terug gekregen. Gevolg is dat ik dus weer op zoek kan naar een andere Ringtool.

Voor mij was het een wijze les: inspecteer een auto ook altijd van de onderzijde voor aankoop, ook al denk je dat het goed zit.....