Peugeot 205 1.9 GTi


Nadat ik van werkgever veranderd was en hierdoor veel minder kilometers ging rijden was een auto op diesel of gas overbodig. Zodoende hebben we toen de Primera gekocht en waren we daarnaast nog in het bezit van de gorde race-205. Aangezien die 205 door het gestripte interieur en de kuitpstoelen met 6 punts gordels niet echt super was om dagelijks meer naar het werk te rijden hebben we besloten om er een autootje bij te kopen. Na enig zoekwerk heb ik onderstaande 205 GTi gevonden. Het is een Nederlands exemplaar van november dat vrijwel volledig standaard is.

Ik heb hem op 26 juni 2003 gekoch en heb direct een stuurbekrachtigingsset laten monteren aangezien het duidelijk was dat ook mijn vriendin in de auto zou gaan rijden. Naast de stuurbekrachtiging waren als extra nog een derde remlicht en sportpedalen gemonteerd. Die laatste stonden mij totaal niet aan dus die ik er meteen uitgesloopt. De auto verkeert nog in zeer nette staat en is voorzien van een volledig leren interieur.

 

Uiteraard zijn er wel kleine zaken die aandacht behoeven zoals een niet helemaal perfect gespoten motorkap en verstralers die niet meer helemaal in topstaat verkeren, maar over het algemeen ziet hij er strak uit voor zijn km.stand van 181.800.

De motorruimte kon wel een poetsbeurt gebruiken. Na deze beurt zag het standaard blokkie er al weer heel anders uit:

Op 14 november werd ik op mijn verjaardag door mijn vriendin verrast doordat ik een 911 Turbo kado kreeg. Op dat moment stonden er vier auto's voor de deur en dat vond ik wel wat veel van het goede. Zodoende is de GTi binnen twee weken verkocht aan een lid van de Peugeot GTi Club. Ik vond het een heerlijke auto en heb er slechts 4.000 km mee gereden. Dergelijke Nederlandse exemplaren die in zo'n staat verkeren zijn schaars maar hopelijk komt er nog ooit zoiets terug. De opvolger in de vorm van de 911 turbo deed de verkoop van deze 205 echter snel vergeten.